Standing Desk – praca przy biurku na stojąco

5 stycznia 2017
porady, trendy

Hasło „siedzenie to nowe palenie” stało się w ostatnim czasie bardzo popularne. Nic dziwnego, skoro zachodnie społeczeństwa spędzają połowę życia siedząc w aucie, na kanapie, przy biurku. Istnieje wiele badań naukowych wykazujących jak wielki ponosimy koszt przewlekłego siedzenia (źródło, źródło, źródło).

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zidentyfikowała brak aktywności fizycznej jako czwartego największego „zabójcę” na naszej planecie – przed otyłością. Poza oczywistymi dolegliwościami pleców i karku wynikającymi z siedzenia przy komputerze przez cały dzień, wskazano negatywny wpływ siedzenia na choroby serca, raka, cukrzycę, depresję, skłonność do palenia. Upraszczając, można zacytować wypowiedź endokrynologa Jamesa Levine z Mayo Graduate School of Medicine dla LA Timesa: „krzesła są po to by nas zabić”.

 

Praca na siedząco – zagrożenia

Poniżej wyniki tylko kilku badań obrazujących skalę problemu:

  • Wyniki badań opublikowanych w American Journal of Epidemiology wskazują, że osoby spędzające co najmniej
    6 godzin dziennie w pozycji siedzącej są o co najmniej 18% bardziej narażone na śmierć z powodu cukrzycy,
    chorób serca i otyłości, niż te siedzące mniej niż 3 godziny dziennie.
     
  • Naukowcy z Pennington Biomedical Research Center w Luizjanie przeanalizowali styl życia ponad 17 tysięcy osób przez 13 lat i dowiedli, że osoby prowadżacy siedzący tryb życia są o 54% bardziej zagrożone śmiercią z powodu ataku serca.
     
  • Naukowcy z American Cancer Society po przebadaniu 200 tysięcy osób dowiedli, że nawet jeśli regularnie ćwiczysz (przynajmniej 5 godz. / tyg), wynikające z tego korzyści zostają zaprzepaszczone jeśli pozostały czas siedzisz.
     
  • Badacze z University of Missouri dowiedli, że siedzenie utrudnia pracę lipazy – enzymu wpływającego na absorbcję tłuszczu.
     
  • Zobacz świetną infografikę na temat zagrożeń wynikających z pracy siedzącej
     

 
praca na stojąco przy biurku

Stojące biurka

Prawdą jest, że nie ma w stu procentach poprawnej pozycji siedzącej,
niezależnie czy mamy najlepszy fotel biurowy, czy wszystkie ergonomiczne
gadżety (jak poduszka sensomotoryczna czy podnóżek).

Urazy wynikające z pracy w pozycji siedzącej mają najczęściej charakter
chronicznego przeciążenia mięśni i ścięgien oraz zaniku mięśni odpowiedzialnych
za wspieranie szkieletu. Siedzenie w tzw. pozycji poprawnej zawsze i tak prowadzi
do kontuzji, ponieważ zawsze siedzimy tak samo, nie ruszamy się.

Z rozwiązaniem przychodzą biurka do pracy na stojąco. Nasze ciała są zaprojektowane do stania przez dłuższy czas. Automatycznie prawidłowo
rozkładamy ciężar ciała i ruszamy się, gdy pozycja jest niewygodna.

 

Typy biurek do pracy na stojąco

  • Biurko z regulowaną wysokością (ang. sit-stand desk) – wysokość blatu jest regulowana i umożliwia pracę na siedząco oraz na stojąco. Zwykle takie biurka pneumatyczne mają regulację elektryczną (najwygodniejsze, ale też najdroższe), ręczną lub korbową. Zdecydowanie modele pozwalające na pracę w zmiennej pozycji są tymi,
    które najbardziej polecamy.

     
  • Biurka do ciągłej pracy na stojąco – blat stołu jest na stałej, dopasowanej do pracownika wysokości. Jeżeli pracownik spędza przy tym stanowisku więcej niż 2-3 godziny dziennie, powinien używać stołka (podobnego do krzeseł barowych). Stanowczo odradzamy pracę na stojąco przez cały dzień.
     
  • Treadmill desk – biurko z bieżnią – raczej jako ciekawostka, niż realne rozwiązanie. Urządzenie mające na celu wprowadzenie ruchu do pracy przy biurku na stojąco.
    Niestety zamiast pracować skupiamy się na chodzeniu. Człowiek nie jest stworzony do multi-taskingu. Bieżnia rozprasza, hałas rolek przeszkadza wszystkim w otoczeniu,
    ciężko jest pisać bezbłędnie na klawiaturze i korzystać z myszy. Odradzamy.
     

stojące biurko ustawienia

Praca przy biurku na stojąco – zalety

  • Lepsza postawa ciała w czasie pracy – zmniejszone obciążenie lędźwiowego odcinka kręgosłupa
    w porównaniu z pracą na siedząco.
     
  • Naukowcy z University College London dowiedli, że osoby pracujące na stojąco i chodząc
    o 32% mniej narażone na choroby cywilizacyjne niż osoby pracujące tylko siedząc.
    Źródła: badania diabetyków i nad metabolizmem; badania chorób układu krążenia; badania nad rakiem;
     
  • Praca na stojąco pozwala spalić więcej kalorii. Badania wskazują na nawet 2,5 raza większe użycie mięśni podczas pracy na stojąco. Ma to znaczacy wpływ na poprawę przepływu cukrów we krwi
    i również zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci.
     
  • Poprawa koncentracji. Badania opublikowane w International Journal of Health Promotion and Education dowodzą, że uczniowie pracujący przy stojących biurkach są o 12% bardziej zaangażowani. Badania przeprowadzono na próbce 300 uczniów.
     
  • Lepsze samopoczucie, mniejszy stres w pracy. Siedmiotygodniowe badania osób, które zmieniły swoje zwykłe stacje robocze na ergonomiczne biurka stojące dowodzą znaczącej poprawy samopoczucia. Co istotne, po powrocie do starych, tradycyjnych biurek spadło zadowolenie badanych.
     
  • FF Venture Capital stwierdził, że praca przy biurku na stojąco pozwala na aktywniejsze dzielenie
    się pomysłami i wyposażył swoich pracowników właśnie w takie ergonomiczne stanowiska pracy.
     

 

Stojące stanowisko pracy – co jeszcze warto wiedzieć

Biurka do pracy na stojąco nie są oczywiście panaceum. Jak ze wszystkim czego używamy codziennie przez pare godzin należy robić przerwy i korzystać rozsądnie.

  • Podczas stania przez dłuższy czas na twardej powierzchni, mięśnie nóg staja się statyczne i zwężone, przepływ krwi się zmniejsza, co prowadzi do bólu i dyskomfortu.
    Poza prawidłowo ustawionym „standing deskiem” (patrz obrazek wyżej) zaopatrz się w specjalną matę pod stopy (ang. anti-fatigue mat). Mięśnie nóg będą stale wykonywały minimalną pracę (kurczenie i rozszerzanie), poprawiając krążenie krwi i ograniczając zmęczenie. Odciążysz swoje stopy, zmniejszysz nacisk na pięty, a w konsekwencji będziesz mógł dłużej komfortowo stać przy biurku. Przed zakupem maty wybróbuj ją – myśl o macie do stojącego biurka, jak o butach.
     
  • Nie stój przy biurku przez cały dzień, to tak samo szkodliwe jak siedzenie bez przerwy (przewlekła niewydolność żylna). Korzystaj aktywnie z regulacji wysokości biurka. Znajdź swój odpowiedni balans między staniem, siedzeniem i chodzeniem. Alan Hedge z Cornell Univeristy zaproponował bardzo prosty program do organizowania swojego czasu pracy. W ciągu każdych 30 min zaleca 20 min siedzenia, 8 min stania i 2 min rozciągania. Inne wyniki z programu pilotażowego pokazują, że osoby, które miały do dyspozycji biurka siedź/stój pracowały na stojąco przez dwie godzinny dziennie – to znakomita poprawa!
     
  • Biurka do pracy na stojąco są drogie. Przykładowo model siedź/stój z regulacją na korbę – 700 zł, model z regulacją elektryczną – 2 500 zł, sam elektrycznie regulowany stelaż biurka – 2 200 zł. Na początek można spróbować czegoś znaczenie tańszego. W internecie znaleźć można wiele tańszych samoróbek, od tych żartobliwych, po takie nadające się do codziennej pracy.
     
  • Stojące stanowisko pracy to nie jest nowa idea. Tak pracował już m. in. Leonardo Da Vinci, Napoleon Bonaparte, Thomas Jefferson, Benjamin Franklin, Otto von Bismarck, Winston Churchill, Charles Dickens, Ernest Hemingway, Vladimir Nabokov. Z postaci współczesnych Mark Zuckerberg, Donald Rumsfeld, Michael Dell.
    Stojące biurka są szeroko dostępne dla pracowników Facebooka, Google, Twitter, Groupon, AOL, Białego Domu, Skanska, Citi Handlowy, Providenta i wielu innych.
     
  • Stojące biurka stopniowo wchodzą do amerykańskich szkół.
     
regulacja biurkastojące biurko w szkole