Proste ćwiczenia biurowe – stretching

23 grudnia 2016
ćwiczenia

Przygotowaliśmy zestaw 11 prostych ćwiczeń do wykonywania w pracy, przy biurku. Są na tyle uniwersalne, że nie wymagają żadnych przyrządów ani zbyt dużo przestrzeni. Nie powinny też przeszkadzać innym osobom. Oczywiście najlepiej zaangażować do ćwiczeń jak najwięcej osób!

 
 
Wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak ważne są regularne przerwy w pracy, zmiana pozycji, odejście od biurka choćby na chwilę, szczególnie w przerwie na lunch. Stąd rosnąca popularność programów corporate wellness, w tym masaży biurowychRozciąganie w pracy (ang. stretching) pozytywnie wpływa na nasze ciało,
ale też na umysł. Poniżej kilka argumentów dla nieprzekonanych.

 
 
 
 

Stretching – korzyści dla ciała

  • Poprawa postawy – rozciąganie wzmacnia mięśnie i zachęca do trzymania prawidłowej, bardziej wyprostowanej postawy.
     
  • Zapobieganie urazom – im lepiej przygotowane mięśnie do ich intensywnego użycia, tym mniejsze prawdopodobieństwo doznania kontuzji.
     
  • Zwiększona elastyczność – rozciąganie zwiększa elastyczność. Z czasem, im więcej się rozciągasz, tym staje się to łatwiejsze.
     
  • Zwiększony dopływ składników odżywczych – większość z nas wie, że rozciąganie poprawia dopływ krwi do mięśni, ale mało kto zdaje sobie sprawę, że zwiększa również dopływ składników odżywczych. Lepszy przepływ wpływa też na redukcję bólu.

 
 

Stretching – korzyści dla umysłu

  • Rozładowanie napięć mięśniowych – u wielu z nas stres przenosi się na mięśnie. Jest to naturalna strategia obronna, gdy czujemy się przytłoczeni. Im więcej się rozciągamy, tym lepiej likwidujemy niepożądane napięcie mięśni. Stretching to bardzo skuteczna forma radzenia sobie ze stresem.
     
  • Chłodny umysł – rozciąganie to świetny sposób na oderwanie się od aktualnych zadań i oczyszczenie umysłu. Poprawia przepływ krwi w całym organizmie, co prowadzi do bardziej pokojowego nastawienia.
     
  • Wzrost energii – jak już wspomnieliśmy powyżej, rozciąganie zwiększa dopływ składników odżywczych, co ma bezpośredni wpływ na wzrost energii i zwiększone chęci do pracy.

 
 

Rozciąganie w pracy – na co zwrócić szczególną uwagę

  • Rozciąganie to nie rozgrzewka – istnieje mit, że rozciąganie powinno być robione przed pracą fizyczną. Rozciąganie nierozgrzanych mięśni może bardzo często prowadzić do obrażeń. Stretching jest najbardziej efektywny, gdy mięśnie są ciepłe. Jeśli chcesz się rozciągać przed intensywniejszym treningiem (poza biurem) pamiętaj o wcześniejszej rozgrzewce, np. w formie spaceru albo joggingu. Podobnie w biurze, nie rozpoczynaj serii ćwiczeń prezentowanych na poniżej od najgłębszego rozciągnięcia.
     
  • Skoncentruj się na napiętych mięśniach – napięte mięśnie są efektem bólu lub stresu. Gdy mięśnie stają się twarde, ważne aby zmniejszyć ich naprężenie i zwiększyć w nich przepływ krwi. Wraz ze stopniowym rozciąganiem mięśni, ruch staje się bardziej płynny, a ból ustępuje.
     
  • Unikaj rozciągania balistycznego – są to ruchy, które używają siły bezwładności i szybkich pogłębień (kopnięcia, dynamiczne wymachy nóg) w celu przekroczeniu ruchomości stawów. Takie gwałtowne ruchy nie podnoszą elastyczności, a bardzo znacząco podnoszą ryzyko kontuzji.
     
  • Regularność – rozciągaj się co drugi dzień, co najmniej przez 10 minut dziennie. Nieregularny stretching, nie da tak dobrych efektów, jak regularne wykonywanie ćwiczeń.

 
 
stretching - ćwiczenia biurowe