Ergonomiczny koszmar: laptop

26 lipca 2014
porady

Co to za koszmar, który powoduje, że budzisz się w środku nocy zlany mokrym potem? Widmo nieustającego bólu szyi i malejącej liczby plemników! Najbardziej przerażający jest fakt, że wiele osób przeżywa ten koszmar na okrągło używając laptopów.

Dzisiejsze laptopy mogą spokojnie konkurować parametrami z komputerami stacjonarnymi. Porównywalna moc obliczeniowa, najlepsze karty graficzne, duże dyski, itp. Wiele osób jako główny albo nawet jedyny komputer wybiera właśnie laptop. Przenośna moc obliczeniowa daje swobodę ruchu i mniej pretekstów do ucieczki od pracy czy innych uzależnień związanych z komputerami.

Wartością laptopów jest wyłącznie ich mobilność. Poza tym są to duże ergonomiczne koszmary w malutkich obudowach. W rzeczywistości regularne korzystanie z laptopów narusza wszelkie zalecenia dotyczące ergonomii stanowiska pracy.

 

Wyróżnić można trzy główne powody, dla których laptopy nie zdają egzaminu z ergonomii:

 

  1. Monitor i klawiatura są połączone. Oznacza to, że jesteśmy zmuszeni pochylać głowę, aby zobaczyć monitor przez co nie pracujemy w naturalnej pozycji.

     

  2. Klawiatura jest za mała. Powoduje to ułożenie łokci i ramion pod nienaturalnym kątem.

     

  3. Laptop nie posiada odpowiednich systemów chłodzenia. Znane są przypadki poparzeń od gorących baterii w laptopach. Ponadto często sama obudowa znacząco nagrzewa się w miejscach, gdzie na klawiaturze podparte są nasze dłonie przez co odczuwamy dyskomfort. Dodatkowo badania wykazują, że mężczyźni którzy regularnie korzystają z laptopów trzymanych bezpośrednio na kolanach są narażeni na ryzyko mniejszej liczby plemników, a nawet bezpłodności.

     

Mamy na szczęście dobrą wiadomość – możesz temu zaradzić i bezpiecznie korzystać z laptopa. Jeśli jesteś użytkownikiem laptopa jest duże prawdopodobieństwo, że wdrożyłeś przynajmniej jedno z poniższych rozwiązań na drodze do ergonomicznego laptopa.

 

Są trzy główne sposoby, żeby obudzić się z tego ergonomicznego koszmaru:

 

stacja-laptop

  1. Podnieś laptopa do góry, tak aby szyja pozostawała w naturalnej pozycji. Na rynku są setki podstawek pod laptopy, niektóre są przenośne, inne wyłącznie stacjonarne. Jeśli nie możesz się na jakiś zdecydować wykorzystaj póki co jakiś stary słownik albo zakurzoną encyklopedię.

     

  2. W miarę możliwości korzystaj z zewnętrznej klawiatury i myszy. Jeśli nie będziesz ograniczony w dostępie do klawiatury zwiększy się możliwość regulacji monitora. W ten sposób rozwiążesz problem połączonego ekranu z klawiaturą, a także wybierzesz klawiaturę o większych rozmiarach. Dodatkowo unikniesz niekomfortowego ciepła ogrzewającego twoje ręce na laptopie.

     

  3. Nie kładź laptopa na kolanach! To stwierdzenie brzmi śmiesznie, jeśli zastanowimy się od czego pochodzi słowo laptop. Być może stąd w ostatnich latach wzrost popularności słowa notebook, oby! Korzystanie z laptopa na kolanach to jedna z najmniej ergonomicznych pozycji do pracy ze wszystkich tych, wymienionych wyżej powodów. Dostępnych jest bardzo dużo podstawek pod laptopy, zwróć uwagę zwłaszcza na te z dodatkową możliwością chłodzenia!

     

 

Warto pamiętać, że najważniejsze to regularne przerwy i ograniczenie czasu pracy w nieoptymalnych warunkach, czy na pewno musimy korzystać z laptopa w pociągu czy w samolocie? A może ta-pilna-sprawa może poczekać do czasu, aż będziemy przy naszym ergonomicznym stanowisku pracy?