Ekspozycja na światło i zdrowy sen

27 grudnia 2016
porady

Dla organizmu człowieka od zawsze to światło było wyznacznikiem czasu. Co się jednak dzieje, gdy wieczorem patrzymy na ekran? Jak wiadomo ekrany emitują dużo niebieskiego światła.

 

Zaburzenie rytmu okołodobowego

Niebieskie światło wysyła dla mózgu sygnał, że powinien być aktywny, ponieważ trwa dzień. Długość fali świetlnej światła niebieskiego ogranicza wydzielanie melatoniny w mózgu. Ostatnie badania naukowców potwierdzają, że ekspozycja na światło w niewłaściwych porach zaburza rytm okołodobowy, nawet jeśli prowadzimy regularny tryb życia. W efekcie zakłóca to sen i może prowadzić do dalszych problemów takich jak choroby układu krążenia czy cukrzyca. Przy dzisiejszym trybie życia wielu ludzi nie ma czasu na 7 godzin spokojnego snu, więc nawet niewielkie zaburzenia mogą być niebezpieczne.

 

Higieniczna ekspozycja na światło

Jak w dzisiejszych czasach zapewnić sobie zdrowy sen i wzmocnić rytm okołodobowy? Na szczęście istnieje kilka sposobów. Wystarczy, że zastanowimy się nad naturalnymi predyspozycjami naszego organizmu.
 

  • W ciągu dnia należy jak najwięcej korzystać ze światła dziennego i przebywać na zewnątrz lub w dobrze oświetlonych pomieszczeniach.
     
  • Wieczorem preferowana dla mózgu barwa światła to ciepła, łagodna, żółto-czerwona (taka jak zachód słońca).
     
  • Wieczorem należy unikać światła padającego bezpośrednio na oczy. Źródło światła powinno znajdować się za głową.
     
  • Na około 3 godziny przed snem należy unikać światła o niebieskiej barwie. Takie światło emitują ekrany komputerów, telewizorów, smartfonów i tabletów, ale już na przykład nie ekrany typu E-Ink, jak np. Kindle.
     
  • Warto korzystać z programów, które dostosowują temperaturę barw ekranu w zależności od pory dnia.