Dlaczego siedzenie na piłce w pracy to zły pomysł

22 lipca 2014
badania, porady, trendy

Piłka do ćwiczeń, zwana również piłką gimnastyczną, jest tradycyjnie stosowana w ćwiczeniach i rehabilitacji mającej na celu poprawę równowagi i zwiększenie zakresu ruchów. Korzystanie z piłki do ćwiczeń zostało ostatnimi czasy przeniesione z siłowni do biur.

Siedzenie na piłce do ćwiczeń: korzyści

Zmiana tradycyjnego krzesła biurowego na piłkę do ćwiczeń ma na celu wzmocnienie mięśni rdzenia (core stability). Bierze się to stąd, że gdy siedzimy na piłce te mięśnie oraz mięśnie brzucha muszą być stale zaangażowane aby uniknąć upadku. Gdy siedzimy na piłce odciążamy stawy, a ponadto niestabilne podłoże wymaga od nas zachowanie wyprostowanej pozycję kręgosłupa i napiętych mięśni brzucha. Poprawa wytrzymałości mięśni rdzenia oznacza poprawę postawy, równowagi i stabilności. Zwolennicy piłek gimnastycznych w pracy wspominają też o lepszym spalaniu kalorii.

 

Siedzenie na piłce do ćwiczeń: ryzyko

Przeciwnicy korzystania z piłek do ćwiczeń w pracy uważają, że to czego oczekujemy od sprzętu do siedzenia niekoniecznie pokrywa się z tym co daje nam sprzęt do ćwiczeń. Krzesło powinno odciążyć dolną część pleców oraz być wsparciem dla ramion w celu zmniejszenia zmęczenia i złagodzenia dolegliwości. Stała aktywność mięśni podczas pracy będzie potęgować zmęczenie i pogarszać ból pleców.

 

Siedzenia na piłce do ćwiczeń: badania

Znaleźliśmy wiele badań naukowych analizujących wady i zalety korzystania na piłce gimnastycznej przy biurku. W przeważającej większości badania pokazują, że to krzesło jest lepszym wyborem, przynajmniej gdy jesteś w biurze.

artykule opublikowanym w Human Factor autorzy zbadali różnice pod względem aktywacji mięśni tułowia oraz lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Stwierdzili oni, że choć wzrost aktywacji był mały to prowadził do znaczącego dyskomfortu. W związku z tym zalecają unikanie stosowania piłki physioball w pracy.

innych badaniach zaobserwowano wzrost kurczu rdzenia u osób, które pracowały siedząc na piłce. W jeszcze innym artykule stwierdzono, że długotrwałe siedzenie na dynamicznie niestabilnej powierzchni znacząco wpływa na aktywność mięśni rdzenia i obciążenie kręgosłupa. Prowadzi to dyskomfortu i w efekcie do zgniatania tkanki miękkiej przez piłkę.

Znaleźliśmy też naukowe źródła, które mówią o różnicy w spalaniu kalorii podczas pracy wykonywanej przy biurku na różnych siedziskach. Badanie przeprowadzone przez SUNY Buffalo wykazało, że siedząc na piłce spalamy przez godzinę o 4,1 kcal więcej niż wykonując tę samą pracę na zwykłym krześle.

 

Czy w związku z tym możemy mówić, że praca biurowa na piłce gimnastycznej to zły pomysł?

Krótko mówiąc, tak, to kiepski pomysł. Oczywiście, jak pisaliśmy wcześniej, ergonomia to sprawa osobista i nie u wszystkich mogą zaistnieć wymienione objawy – dolegliwości lędźwiowego odcinka pleców i karku. Jeśli podoba ci się pomysł na dodatkowe spalanie kalorii, zastanów się jak można uzyskać ten sam, a może nawet lepszy efekt w inny sposób. Może zrezygnuj czasem z samochodu albo zamiast jechać windą wejdź po schodach do pracy? Wstawania od biurka kilka razy dziennie, rozciąganie i chodzenia po biurze z pewnością da świetny efekt – pozwoli poprawić twoją postawę i zmniejszyć ból.

Pomysł na poprawę stanu swojego zdrowia podczas wykonywania i nieuniknionych obowiązków wydaje się być bardzo atrakcyjny. Jednakże, nie zawsze jest to dobry sposób, żeby wszystko ze sobą łączyć. Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie, jedz zdrowo, aktywnie spędzaj czas, rób przerwy w pracy, rozciągaj się, zaangażuj w efektywny program ćwiczeń. Są znacznie lepsze pomysły niż wymiana krzesła na piłkę gimnastyczną. Można zacząć opisanych przez nas wczoraj 15 minut ćwiczeń na zdrowe plecy.