Alternatywne fotele biurowe

9 grudnia 2016
porady

poprzednim artykule przedstawiliśmy elementy, na które warto zwrócić uwagę w tradycyjnym fotelu ergonomicznym. Na rynku istnieje wiele alternatywnych rozwiązań, które również zapewniają dobre wsparcie dla kręgosłupa, komfort oraz promują prawidłową postawę. Przyzwyczajenie się do korzystania z takich krzeseł może nieco zabrać, ale z czasem okazują się równie wygodne w użyciu.

 

Klękosiad / taboret-klęcznik (ang. Kneeling Chair)

Klękosiad charakteryzuje się przede wszystkim brakiem oparcia oraz wymuszaniem zmodyfikowanej pozycji klęczącej. Design tego fotela zachęca do utrzymywania prawidłowej postawy poprzez wysunięcie bioder do przodu oraz wyrównanie ramion, pleców i szyi do jednej osi. Główny punkt podparcia jest w siedzisku, a dodatkowy w podparciu goleni. Klękosiad rozkłada nasz ciężar równomiernie pomiędzy miednicę i kolana, co zmniejsza kompresję kręgów, a w efekcie redukuje nacisk i napięcie lędźwiowej części kręgosłupa oraz nóg. Siedzisko jest tu nachylone do przodu, co wspiera naturalną pozycję kręgosłupa.
Chyba największą korzyścią jest w tym wypadku możliwość zarówno wyeliminowania istniejących problemów z bólem pleców, jak i zmniejszenie ryzyka rozwinięcia się nowych ośrodków bólowych.
W efekcie mamy krzesło, które sprawia, że siedzi się we właściwej pozycji, z poczuciem komfortu i bez wysiłku.

 
 
 
siodło - alternatywny fotel biurowy

Taboret typu siodło (ang. Saddle Chair)

Taborety z siedziskiem typu siodło są kolejną alternatywą dla ergonomicznych krzeseł biurowych. Kształt siedziska zbliżony jest do siodła i wymusza na użytkowniku pozycję pomiędzy siedzącą a stojącą, zbliżoną do jazdy na koniu. Nogi ułożone są naturalnie w lekkim rozkroku tworząc zdrową i stabilną pozycję. Jest to wygodna pozycja zwłaszcza dla pacjentów z problemami w lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Długotrwałe siedzenie w tej pozycji może nawet wzmacniać mięśnie pleców. Również ten typ fotela powinien mieć regulowaną wysokość, kółka i najlepiej podparcie na wysokości lędźwi. Główną zaletą jest tu wyeliminowanie problemów z tradycyjnych krzeseł biurowych: wymuszenie prawidłowej postawy, poprawa krążenia krwi, zaangażowanie i wzmocnienie mięśni odpowiadających za naszą postawę.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Siedzenie na piłce do ćwiczeń

Krzesło z wbudowaną piłką do siedzenia albo sama piłka to bardzo popularna ostatnio alternatywa. Główną zaletą jest wymuszenie drobnego ruchu w trakcie siedzenia oraz tzw. aktywne siedzenie. Sprężystość fotela wzmacnia mięśnie rdzenia oraz mięśnie brzucha, które musza być stale zaangażowane aby uniknąć upadku. Taka pozycja odciąża również stawy, a niestabilność siedziska wymusza wyprostowaną postawę. Niektóre krzesła mają dodatkowo kółka, ramę trzymającą piłkę, a nawet oparcie.
Pamiętajmy jednak, że bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej średnicy piłki, a długotrwałe siedzenie na piłce do ćwiczeń nie jest pozbawione ryzyka.