5 zasad zapobiegania przemęczeniu oczu

19 lipca 2014
porady

Przemęczenie oczu to bardzo powszechny problem. Czy to w pracy przy komputerze, oglądając telewizję, prowadząc samochód czy wykonując niemal dowolne inne aktywności twoje oczy mogą być przemęczone i tracić ostrość widzenia. Poważne zmęczenie oczu może powodować wiele innych problemów, takich jak chwilowe bóle głowy, bóle szyi, a nawet w dłuższej perspektywie krótkowzroczność. Będąc świadomym tych zagrożeń prezentujemy pięć prostych wskazówek jak dbać o swoje oczy i zapobiegać przemęczaniu ich.

 

  1. Rób przerwy

    Najlepszym sposobem, aby zapobiec zmęczeniu oczu jest ograniczenie ich używania. W przypadku oczu może być to ciężkie do zrobienia, na szczęście za pracę oka odpowiada więcej niż jeden mięsień. Kiedy jedna partia mięśni pracuje inna może odpoczywać. Przenoś spojrzenie naprzemienni z obiektów blisko ciebie na te daleko, w odległości co najmniej 20 metrów. Jeśli siedzisz przy komputerze postaraj się robić przerwę i patrz przez okno co najmniej przez minutę. Jeśli prowadzisz samochód sprawdzaj często aktualną prędkość.

     

  2. Zredukuj odblaski

    Redukcja odblasków znacząco odciąży twoje oczy. Używaj sprzętów antyrefleksyjnych w swoim otoczeniu. Różnica jest mniej więcej taka jak między czytaniem na papierze i na ekranie. Prawda, że jest różnica? Kiedy korzystasz z ekranu upewnij się, że jest on ustawiony pod kątem 90 stopni do źródła światła. Używaj oświetlenia pośredniego, bez rozbłysków, nie kieruj go bezpośrednio na ekran.

    Wymień swój monitor CTR i przejdź na technologię flat screen, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś. Możesz poeksperymentować z filtrem antyodblaskowym na monitor. W czasie jazdy (szczególnie w nocy) używaj okularów antyodblaskowych.

     

  3. Wyreguluj kontrast

    Upewnij się, że mocniejszy kontrast masz ustawiony tam gdzie patrzysz, a słabszy na peryferiach. Silniejszy kontrast powoduje, że krawędzie są bardziej widoczne przez co skupiają więcej uwagi. Zbyt dużo kontrastowych rzeczy powoduje obciążenie widzenia peryferyjnego.

    Staraj się utrzymać umiarkowane oświetlenie aby uzyskać dobry kontrast bez odblasków. Oświetlaj poszczególne przedmioty nad, którymi pracujesz. Używaj okularów ze spolaryzowanymi soczewkami – poprawi to kontrast i zminimalizuje odblaski.

     

  4. Dopasuj kolory

    Wykorzystuj oświetlenie o pełnym spektrum światła. Światło słoneczne jest takim oświetleniem przez co pozwala nam łatwiej widzieć rzeczy. Jeśli to możliwe, odsłoń zasłony i korzystaj ze światła słonecznego o ile nie będzie to powodowało problemów z uciążliwymi promieniami słoneczny padającymi prosto w twarz.

    Dostosuj ustawienia kolorów na monitorach, niektóre pozwalają ustawić też temperaturę barwową kolorów. Możesz też zastosować kombinację oświetlenia żarowego i fluorescencyjnego, aby wykorzystać szersze spektrum.

    Pełne spektrum światła ma też tą zaletę, że zmniejsza ryzyko „zimowej depresji”.

     

  5. Wzmocnij swoje oczy

    Zmęczenie oczu to w rzeczywistości nadwyrężenie mięśni kontrolujących oczy. Wzmocnienie tych mięśni serią ćwiczeń oczu pozwoli zapobiec ich zmęczeniu.